tiistai 2. joulukuuta 2014

Tuotesuunnittelu, tuotekehitys ja tuotteistaminen

Kamala, kamala marraskuu on juuri ja juuri takanapäin, samaten epäonnistuneita joulumyyjäisiä peräti kaksin kappalein. Silmiä painaa, joten nyt ei oikein jaksaisi tuijottaa tietokoneen näyttöä, joten tämä jäänee nyt hieman suppeaksi...

 

 

Tuotesuunnittelu ja tuotekehitys

 

Tuotesuunnittelussa annetaan tuotteen kaikille ulottuvuuksille, ominaisuuksille ja yksityiskohdille niiden toteuttamistapa ja muoto. Konkreettinen tuote valmistuu vaiheittain suunnitelmien tarkentuessa käsitteellisistä tekstikuvauksista piirroksiksi, mallinnuksiksi ja mahdollisesti toimivaksi prototyypiksi. Palvelutuotteen tuotesuunnittelussa luodaan palvelukonsepti ja suunnitellaan ne säännönmukaiset prosessit, joilla palvelu tarjotaan asiakkaille. Tavaran suunnitteluprosessi voi olla palvelutuotteen suunnitteluprosessista poikkeava prosessivaiheiltaan, sillä lopputulokset ovat luonteeltaan erityyppisiä.

Käyttäjälähtöisyys on yleisesti johtava pääperiaate. Tuotesuunnittelun ei pitäisi tapahtua suljetuissa kammioissa, vaan käyttäjäkokemuksia pitäisi hankkia jo varhaisessa vaiheessa, jotta tuotesuunnittelu kulkisi oikeaan suuntaan.


Tuotteistaminen ja sen tärkeät elementit

 

Tuotteistaminen ei ole rakettitiedettä vaan raakaa dokumentin vääntämistä. Tuotteistaminen on pahasti kesken, jos palvelusta on olemassa vain dokumentoimaton ajatus. Tuotteistamisen avulla on mahdollista monistaa vaikeita taitoja niin, että muutkin kuin harvat huippuammattilaiset saavat aikaan näyttäviä tuloksia.


Tuotteistajan 7 perisyntiä:

 

1. Piilottelet asiantuntemustasi
2. Vaihdat kohderyhmää jatkuvasti
3. Et usko tuotteistamisen hyötyihin
4. Päätä asiakkaasi tarpeesta kysymättä häneltä
5. Keskityt teknisiin yksityiskohtiin, joita asiakas ei arvosta
6. Ratkaiset ongelman, joka ei ole polttava
7. Aliarvioit työmäärän ja kehityskulut


Asiakkaan on helpompi ostaa, jos hän ymmärtää, miten palvelusi säästää aikaa tai tuottaa rahaa. Esitä laskelma.

Markkinoinnin tarkoitus on myydä!

Tuotteistajan tehtävä on koota ydinpalvelun ympärille kerros, jolla kokonaisuus erottuu kilpailijoista ja toisaalta muuntuu täsmäratkaisuksi erilaisten asiakasryhmien tarpeisiin.


Ketterä tuotekehitys

 

1. Yksinkertaiset menetelmät ja välineet
2. Kehitys mukailee muutoksia
3. Nopea
4. Toimiva lopputulos on dokumentaatiota tärkeämpi
5. Asiakas osallistuu tuotekehitykseen koko hankkeen ajan
6. Eteneminen tapahtuu lyhyissä jaksoissa
7. Miehitetty motivoituneilla yksilöillä


Ketterä julistus

 

"Me etsimme parempia keinoja ohjelmistojen kehittämiseen tekemällä sitä itse ja auttamalla siinä muita. Tässä työssä olemme päätyneet arvostamaan:

1. Yksilöitä ja vuorovaikutusta enemmän kuin prosesseja ja työkaluja
2. Toimivaa sovellusta enemmän kuin kokonaisvaltaista dokumentaatiota
3. Asiakasyhteistyötä enemmän kuin sopimusneuvotteluita
4. Muutokseen reagoimista enemmän kuin suunnitelman noudattamista

Vaikka oikealla puolellakin on arvoa, me arvostamme vasemmalla olevia asioita enemmän."


Hyvän formaatin tunnuspiirteet

 

1. Formaatti on toistettavissa päivästä toiseen ja vuodesta toiseen
2. Formaatti on ulkoisesti jäykkä, mutta sisäisesti joustava
3. Formaatti säilyy, vaikka ihmiset vaihtuvat
4. Työntekijät noudattavat formaattia mielellään
5. Asiakas pitää formaattia itsestäänselvänä
6. Suositussa formaatissa on usein ripaus "sitä jotain"

 

Tekstin lähde: Jari Parantainen, Tuottaistaminen



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti