keskiviikko 30. lokakuuta 2013

Visuaalinen markkinointi

Visuaalinen markkinointi - Tuula Nieminen - 2004 - WSOY



Visuaalinen markkinointi yrityskuvan luomisen välineenä


Valtaosa, jopa 75%, ihmisen ympärillä esiintyvästä informaatiosta tulee näköaistin kautta. Visuaalinen markkinointi on nimensä mukaisesti markkinoinnin osa-alue, joka täydentää muuta yrityksen markkinointikokonaisuutta visuaalisilla herätteillä. Visuaalinen markkinointi näyttää ja esittelee tuotteet havainnollisesti, osoittaa niiden hinnat, ohjaa niiden testaamiseen ja hankintaan. Asiakas saa kosketuksen yrityksen tuotteisiin ja niitä ympäröivään tilaan, hänen alitajuntansa rekisteröi ja reagoi niiden laatuun luoden kokemuksesta tunteen, jota voidaan nimittää ostotapahtuman kokonaiselämykseksi.


Visuaalisen markkinoinnin käyttökohteita

  • tuotteiden esillepano
  • näyteikkunamainonta
  • myymälämainonta
  • promootiot
  • tapahtumamarkkinointi
  • messut
  • näyttelyt sekä niiden mainonta
  • tuotekatalogien yms. kuvausjärjestelyt

Markkinointi

  • tuotteiden ja palvelujen tuottaminen
  • tuotteista ja palveluista tiedottaminen
  • tuotteiden ja palveluiden hinnoitteleminen
  • tuotteiden ja palveluiden jakelu ja myynti

 

Aida-kaava

Aida-kaava sisältää oleelliset osat menestyksekkään viestinnän elementeistä. Se on jokaisen viestinnän suunnittelijan työkalupakki pienoiskoossa.

A = attention, huomio
I = interest, mielenkiinto
D = desire, ostohalu
A = action, aktivointi


Nimi ja logo

Yrityksen nimi on lähtökohta, josta visuaalinen suunnittelu saa ensiaskeleensa. Tärkeänä pidetään seuraavia asioita yrityksen nimeä suunniteltaessa:

  • helppo muistaa
  • helppo ymmärtää
  • helppo ääntää
  • kansainvälisesti helppo kirjoittaa ja lausua
  • ytimekäs
  • hyvän sanakuvan muodostava
  • mahdollisimman lyhyt
  • yksilöi yrityksen ja erottaa kilpailijoista
  • nimestä brandi
 

Värioppi

Värisommittelutaito on visuaalisten menetelmien joukosta hyvin olennainen. Erilaisista värisävyistä käytetään eräänä jakoperusteena kansanomaisia nimityksiä kylmät ja lämpimät värit. Ihminen erottaa 128 eri värisävyä. Värisävyjä ja sommitelmia käytetään luomaan erilaisia tunnelmia ja vaikutuksia. Tällöin värien käyttö on tietoista ja ammattimaista. Visuaaliselta markkinoijalta vaaditaan hyvää värisilmää, tyylitajua sekä tietoa värien psykologisista vaikutuksista.

Väriympyrä koostuu pääväreistä ja väliväreistä. Vastavärejä käyttämällä saadaan aikaan tehokkaita värisommitteluja. Lähiväreillä taas saa aikaan upeita värisinfonioita. Väripareilla voidaan saada aikaan monenlaisia tunnelmia.


Päävärit ja välivärit

Vastavärit

Lähivärit

Värien psykologiset tulkinnat ja vaikutukset

Väriparit

1 kommentti: