lauantai 7. syyskuuta 2013

Ajatuksia yrittäjyydestä ja vähän muustakin

Meillä kävi koulussa perjantaina verhoiluyrittäjä kertomassa huonekalujen kunnostamisesta ja yrittäjyydestä muutenkin. Hän piti meille oikein hyvän esitelmän, ja kertoi muun muassa yrittäjyyden plussista ja miinuksista. Olen omalla kohdallani enemmän yrittäjyyden kuin "orjatyön" kannalla. Ne plussat, kuten se että saa itse määrätä omista töistään, painavat vaakakupissani paljon enemmän, kuin miinukset, kuten se että on "aina töissä". Olen kotoisin yrittäjäperheestä; isäni sekä molemmat siskoni ovat yrittäjiä. Toinen asia on se että jos yrittäjänä tekee työssään mokan, siitä saa itse maksaa, mutta työntekijänä kun mokaa, niin saa pomolta moitteita. Paljon, paljon mieluummin maksan ja vastaan itse omista virheistäni, kuin että kuuntelen moitteita.

Olen ollut pitkään työttömänä, ja syynä siihen on lähinnä se, että olen työpaikkakiusattu. Minun on vaikea mennä mihinkään töihin. On lottovoitto löytää työpaikka, jossa ei ole kiusaajatyyppejä. Kaksi vuotta sitten päätin mennä vähäksi aikaa (kausityö kun oli kyseessä) töihin erääseen tuttuun paikkaan, mutta se työsuhde jäi lyhyeksi, olin siellä vain viikon. Ja se oli viimeinen niitti, siis kertakaikkiaan. Silloin päätin etten enää mene töihin muiden palvelukseen, vaan ryhdyn yrittäjäksi, taiteilijaksi tms. Kun on yksityisyrittäjä, ei ole työkavereita tai pomoja, jotka voisivat kiusata. Aluksi teki mieli ajatella että oli todellinen vikatikki mennä töihin siihen puljuun, mutta kyseinen kokemus auttoi minua huomaamaan minkälainen ihminen todella olen, ja että minkälaisiin töihin minun ei ainakaan kannata ryhtyä. En siis ole sen tyyppinen ihminen joka ottaa mielellään käskyjä vastaan, vaan olen oikeasti aika omapäinen tyyppi, joka haluaa ottaa ohjat omiin käsiinsä. Minulla on valtava tarve kehittää omia työskentelytapoja ja tehdä työt omalla tavallani. Työt voi tehdä monella eri tavalla oikein. Opin jälleen kerran tuntemaan itseäni vähän paremmin.

Viimeiset puoli vuotta, ennen koulun alkua, olin kuntouttavassa työtoiminnassa Waltin taide- ja tekstiilityötilassa. Siellä minulle tarjottiin turvallinen työympäristö, jossa saan tehdä taide- ja tekstiilitöitä, eli niitä asioita joita vapaa-aikanani harrastan.
Olen epäröinyt mennä opiskelemaan, koska minulla on vähän ikäviä kokemuksia myös kouluajoilta, sillä olen tottakai myös koulukiusattu. Olen pitkään pyöritellyt ajatusta, että jos menen vielä jonnekin ammattikouluun, niin se olisi todennäköisimmin artesaanilinja. Nyt jonkin aikaa käsitöitä harrastaneena päätin ihan oikeasti hakea kouluun, ja tuntuu kyllä siltä että se kannatti. Meillä todella on mukava ryhmä.

Jos palataan vielä siihen yrittäjyyteen, niin meinasin oikeasti ryhtyä yrittäjäksi silloin kaksi vuotta sitten, aioin siis perustaa nettikaupan, mitä olisin pyörittänyt kotoa käsin, mutta laitoin projektin jäihin, sillä monet asiat tuntui aika vaikeilta. Otin aikalisän, sillä kaipaan enemmän tietoa yrityksen pyörittämisestä. Ja onhan se nyt eri asia ruveta käsityöläiseksi kuin verkkokaupan pitäjäksi. Kun sanotaan että pitäisi olla alkupääomaa, eli sijoittaa yritykseensä omaa rahaa, mutta eihän minulla tietenkään mitään säästöjä ole, mistäs minä nyt mitään rahaa siihen revin, mutta silti uskon että kaikki aikanaan järjestyy. Tosin onhan minulla sentään nuo kangaspuut tuvassa odottamassa käyttöönottoa.

1 kommentti:

  1. Rohkeaa Tytti, kiitos kun avauduit tästä aiheesta! Kynnys yrittämiseen on iso täälläkin, mutta pomottelusta olen saanut tarpeekseni minäkin, joten kaikki yrittäjyysinfo ja lisäkokemus on tarpeen. Toivottavasti tämä meidän koulutuksemme avaa sinulle ovia!

    VastaaPoista